
Składka z tytułu reklamy, czyli projekt nowego podatku od mediów
- Dodał: Beata Pożarycka-Pamuła
- Data publikacji: 03.02.2021, 15:15
2 lutego 2021 r. opublikowano projekt nowego podatku. Składkę z tytułu reklamy mają płacić wszystkie media, w tym portale internetowe. Górne stawki zapłacą podmioty, które na reklamach zarobią najwięcej. Pozyskane środki zostaną zainwestowane w rozwój nowych kanałów i platform informacyjnych realizujących projekty, które rząd uzna za istotne.
Nowy podatek ma zostać wprowadzony w formie składki z tytuł reklamy internetowej oraz składki z tytułu reklamy konwencjonalnej. Media internetowe miałyby płacić 5% podstawy wymiaru składki, o ile przekroczą 750 mln euro przychodów w ujęciu globalnym oraz 5 mln euro z reklam w Polsce. Drugą ze składek opłacą dostawcy i nadawcy usług medialnych, wydawcy reklam, właściciele sieci kin oraz podmioty zamieszczające reklamy na billboardach. Jej wysokość uzależniono m.in. od przychodu. Założeniem jest obciążenie głównie cyfrowych gigantów takich jak Facebook czy Google. Najniższą, bo trzyprocentową stawkę zapłaci prasa. Dla telewizji, radia i mediów internetowych przewidziano stawkę na poziomie 7%. Od opłat zwolnieni będą przedstawiciele najmniejszych mediów, na przykład wydawcy prasowi, którzy zarabiają poniżej 15 mln zł rocznie.
Pieniądze trafią do rządowego funduszu mediów
Pozyskane środki zasilą Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków. Jednak większość, bo aż 35% wpływów trafi do nowo powołanego Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Fundusz ma budować i rozwijać nowe kanały i platformy informacyjne (m.in. audycje radiowe i telewizyjne, portale internetowe). Powierzono mu także analizę treści pojawiających się w mediach, w szczególności cyfrowych. Jak możemy przeczytać na rządowych serwisach: Oznacza to, że część wpływów ze składek od największych dystrybutorów reklam wróci do mediów, które podejmą się m. in. realizacji szczególnie istotnych społecznie projektów. Środki pozyskane od mediów niezależnych od rządu, planuje się zainwestować w istotne w ocenie rządu kampanie społeczne. Szacunkowe wpływy mają wynieść około 800 mln zł rocznie.
Do 16 lutego 2021 r. potrwają konsultacje nad projektem. Wszystkie zainteresowane podmioty mogą zgłaszać uwagi i opinie mailowo: sekretariat.ps@mf.gov.pl, sekretariat.sp@mf.gov.pl.