
Pierwszy w Polsce autobus wodorowy pojawi się w Koninie
- Dodał: Patrycja Kwaśniewicz
- Data publikacji: 08.07.2021, 18:30
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie będzie pierwszym operatorem autobusu wodorowego w Polsce. Do końca tego roku w Koninie powstanie także pierwsza w kraju ogólnodostępna stacja tankowania wodoru.
Autobus dostarczy poznańska firma Solaris Bus & Coach. Umowę w tej sprawie podpisano 7 lipca. Przetarg dotyczy czteroletniej dzierżawy autobusu Urbino 12 hydrogen, napędzanego energią pochodzącą z wodoru. Pojazd zostanie dostarczony do Konina w 2022 roku.
– To, że dziś podpisujemy umowę na dzierżawę autobusu wodorowego Solaris, jest dla mnie powodem do dumy i ogromnej radości. Najnowocześniejsze na świecie rozwiązania w zakresie transportu publicznego trafią właśnie do Konina. Wierzę, że to dopiero początek – powiedział prezydent Konina Piotr Korytkowski.
– Wodór ma szansę stać się jednym z filarów transformacji transportu publicznego w Polsce i całej Europie – mówił Javier Calleja, prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.
Wśród głównych zalet autobusu wodorowego można wymienić: krótki czas tankowania pojazdu, duży zasięg oraz bezemisyjny, cichy i przyjazny środowisku i mieszkańcom miast tryb pracy. Wodór jest czystym źródłem energii, a jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie wodorowym są ciepło oraz para wodna. Wodór przechowywany będzie w postaci gazowej, w umieszczonych na dachu zbiornikach. Zamówiony autobus zostanie także wyposażony w dodatkowy magazyn energii elektrycznej – baterię Solaris High Power.
Zainteresowanie autobusem wodorowym wyrazili również przedstawiciele zakładów komunikacji miejskiej w Jaworznie, Krakowie oraz Poznaniu.
Pod koniec czerwca również pierwszy raz na polskich torach pojawił się pociąg wodorowy - jednostka Coradia iLint, wyprodukowana przez koncern Alstom. Producent deklaruje, że jest to pierwszy na świecie skład zasilany tym paliwem. Zaprezentowany pojazd ma 54 metry długości i rozwija prędkość do 140 km/godz. Jednostki Coradia iLint mogą zabrać na pokład, w zależności od konfiguracji, od 150 do 300 osób. Alstom wyprodukował póki co 41 takich pociągów. Na razie była to tylko prezentacja, ale można się spodziewać, że w najbliższej przyszłości pojazdów napędzanych wodorem w komunikacji publicznej w Polsce pojawi się więcej.
To, czy Polscy przewoźnicy zwrócą się w stronę komunikacji wodorowej na szerszą skalę, zależeć będzie w dużej mierze od ceny wodoru i rozwoju infrastruktury ładowania.