
Eksperci z The Met odkryli sekret rewolucyjnego portretu
- Dodał: Marta Wolf
- Data publikacji: 02.09.2021, 18:30
Nowe badania naukowe ekspertów z The Metropolitan Museum of Art przyniosły zaskakujący wgląd w portret Antoine'a Laurenta i Marie Anne Lavoisierów. Analiza płótna za pomocą nieinwazyjnej reflektografii w podczerwieni i mapowania fluorescencji w promieniach rentgenowskich w skali makro ujawniła w pełni pomalowaną warstwę spodnią przedstawiającą początkową koncepcję artysty. Na oleju z 1788 roku Jacques-Louis David przedstawił pierwotnie małżeństwo jako modnych członków francuskiej elity, a nie jako parę naukowców.
Rysunek wykonany na podstawie informacji uzyskanych za pomocą reflektografii w podczerwieni i makro fluorescencji rentgenowskiej odzwierciedla oryginalne spojrzenie artysty na Antoine'a Laurenta i Marie-Anne Lavoisierów. Małżeństwo na nim ucieleśnia ideały Oświecenia. Fizyk siedzi nad rozwiniętymi przy krawędzi ozdobnego biurka zwojami papieru, co odzwierciedla jego uprzywilejowaną pozycję jako poborcy podatkowego. Obok stoi żona w ostentacyjnym stroju i ogromnym kapeluszu z pióropuszem. W całej tej kompozycji brakuje znanego nam sprzętu chemicznego, w tym szklanego balonika i zlewek.
Istnieje prawdopodobieństwo, że nacisk na zamożność pary podkreśla los, jaki czekał Antoine’a Laurenta Lavoisiera. Rola poborcy podatkowego nie tylko sfinansowała odkrycie tlenu i składu chemicznego wody, ale ostatecznie pomogła doprowadzić do jego egzekucji na gilotynie w wyniku wyroku Trybunału Rewolucyjnego Republiki Francuskiej w 1794 roku. Marie Anne Lavoisier, która pomogła rozpropagować osiągnięcia naukowe męża za pomocą rysunków i rycin, przeżyła.
David Pullins - zastępca kuratora europejskiego malarstwa w The Met, który przeprowadził analizę historyczną - twierdzi, że jakikolwiek impuls, by spojrzeć na zmiany kompozycyjne przez pryzmat Rewolucji, może być naciągany. Sugeruje, że na pierwszą wizualizację artysty wpłynęły coraz bardziej nieformalne portrety błękitnej arystokracji autorstwa czołowych malarek, takich jak Élisabeth Vigée Le Brun i Adelaïde Labille-Guiard. Ostateczny wybór Davida, by podkreślić naukowe przekonania Lavoisierów i wyeliminować efektowny strój, mógł być również wywołany chęcią odejścia od znanych modeli i stworzenia nowego rodzaju obrazu.
Inicjatywa jest echem wspólnych projektów z ostatnich lat historyków sztuki, konserwatorów i naukowców z National Gallery w Londynie i Rijksmuseum w Amsterdamie. Idąc dalej, The Met ma nadzieję rozszerzyć wspólne badania, które utrzymają przy życiu najważniejsze prace.