Oscary 2020: lista kandydatów w kat. "Najlepszy międzynarodowy film pełnometrażowy"
- Dodał: Karol Truszkowski
- Data publikacji: 08.10.2019, 19:49
Amerykańska Akademia Filmowa zdecydowała się zmienić nazwę kategorii "Najlepszy film nieanglojęzyczny" na "Najlepszy międzynarodowy film pełnometrażowy". O nominację do tej statuetki stara się rekordowa liczba 93 tytułów - o 1 więcej niż w 2017 roku. Wśród kandydatów jest m.in. film Boże Ciało w reżyserii Jana Komasy.
Rywalizacja o uzyskanie nominacji do przyszłorocznego Oscara w przemianowanej kategorii będzie niezwykle zażarta. Wśród konkurentów Bożego Ciała znalazł się m.in. nagrodzony Złotą Palmą na festiwalu w Cannes film Parasite Joon-ho Bonga z Korei. Czesi stawiają na adaptację kontrowersyjnej książki Jerzego Kosińskiego Malowany ptak w reżyserii Václava Marhoula, Hiszpanie na film Ból i blask Pedra Almodóvara (podwójnego zdobywcy Oscara i laureata Honorowego Złotego Lwa na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Wenecji), natomiast Japończycy na film anime Tenki no Ko. Swoje pierwsze w historii propozycje do Oscara zgłosiły Uzbekistan, Ghana czy Nigeria.
Boże Ciało może pochwalić się 4 nagrodami zdobytymi podczas ostatniego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, lecz nie ma wśród nich Złotych Lwów. Ponadto film Jana Komasy zaliczył udany debiut na Festiwalu Filmowym w Wenecji i został zakwalifikowany do sekcji Contemporary World Cinema na Festiwalu Filmowym w Toronto.
16 grudnia Amerykańska Akademia Filmowa wymieni 10 filmów, które weźmie pod uwagę przy układaniu listy nominacji do nagrody w przemianowanej kategorii. Lista ostateczna zostanie ogłoszona 13 stycznia, a rozdanie nagród nastąpi 9 lutego.
Poniżej prezentujemy pełną listę kandydatów do Oscara w kat. "Najlepszy międzynarodowy film pełnometrażowy":
- The Delegation (Albania, reż. Bujar Alimani)
- Papicha (Algieria, reż. Mounia Meddour)
- The Perfect Candidate (Arabia Saudyjska, reż. Haifaa Al Mansour)
- Heroic Losers (Argentyna, reż. Sebastián Borensztein)
- Lengthy Night (Armenia, reż. Edgar Baghdasaryan)
- Buoyancy (Australia, reż. Rodd Rathjen)
- Joy (Austria, reż. Sudabeh Mortezai)
- Alpha (Bangladesz, reż. Nasiruddin Yousuff)
- Our Mothers (Belgia, reż. César Díaz)
- Debut (Białoruś, reż. Anastasiya Miroshnichenko)
- I Miss You (Boliwia, reż. Rodrigo Bellott)
- The Son (Bośnia i Hercegowina, reż. Ines Tanovic)
- Invisible Life (Brazylia, reż. Karim Aïnouz)
- Ága (Bułgaria, reż. Milko Lazarov)
- Spider (Chile, reż. Andrés Wood)
- Ne Zha (Chiny, reż. Yu Yang)
- Mali (Chorwacja, reż. Antonio Nuic)
- Neverending Past (Czarnogóra, reż. Andro Martinović)
- Malowany ptak (Czechy, reż. Václav Marhoul)
- Queen of Hearts (Dania, reż. May el-Toukhy)
- The Projectionist (Dominikana, reż. José María Cabral)
- Poisonous Roses (Egipt, reż. Ahmed Fawzi Saleh)
- The Longest Night (Ekwador, reż. Gabriela Calvache)
- Truth and Justice (Estonia, reż. Tanel Toom)
- Running against the Wind (Etiopia, reż. Jan Philipp Weyl)
- Verdict (Filipiny, reż. Raymund Ribay Gutierrez)
- Stupid Young Heart (Finlandia, reż. Selma Vilhunen)
- Nędznicy (Francja, reż. Ladj Ly)
- Shindisi (Gruzja, reż. Dimitri Tsintsadze)
- Azali (Ghana, reż. Kwabena Gyansah)
- When Tomatoes Met Wagner (Grecja, reż. Marianna Economou)
- Ból i blask (Hiszpania, reż. Pedro Almodóvar)
- Instinct (Holandia, reż. Halina Reijn)
- Blood, Passion, and Coffee (Honduras, reż. Carlos Membreño)
- The White Storm 2 Drug Lords (Hong Kong, reż. Herman Yau)
- Gully Boy (Indie, reż. Zoya Akhtar)
- Memories of My Body (Indonezja, reż. Garin Nugroho)
- Finding Farideh (Iran, reż. Azadeh Moussavi, Kourosh Ataee)
- Gaza (Irlandia, reż. Garry Keane, Andrew McConnell)
- Biały, biały dzień (Islandia, reż. Hlynur Pálmason)
- Incitement (Izrael, reż. Yaron Zilberman)
- Tenki no Ko (Japonia, reż. Makoto Shinkai)
- In the Life of Music (Kambodża, reż. Caylee So, Sok Visal)
- Antigone (Kanada, reż. Sophie Deraspe)
- Kazakh Khanate. The Golden Throne (Kazachstan, reż. Rustem Abdrashov)
- Subira (Kenia, reż. Ravneet Singh Chadha)
- Aurora (Kirgistan, reż. Bekzat Pirmatov)
- Monos (Kolumbia, reż. Alejandro Landes)
- Parasite (Korea Południowa, reż. Joon-ho Bong)
- Zana (Kosowo, reż. Antoneta Kastrati)
- The Awakening of the Ants (Kostaryka, reż. Antonella Sudasassi Furniss)
- A Translator (Kuba, reż. Rodrigo Barriuso, Sebastián Barriuso)
- 1982 (Liban, reż. Oualid Mouaness)
- Bridges of Time (Litwa, reż. Audrius Stonys, Kristine Briede)
- Tel Aviv on Fire (Luksemburg, reż. Sameh Zoabi)
- The Mover (Łotwa, reż. Davis Simanis)
- Kraina miodu (Macedonia Północna, reż. Ljubo Stefanov, Tamara Kotevska)
- M for Malaysia (Malezja, reż. Dian Lee, Ineza Roussille)
- The Chambermaid (Meksyk, reż. Lila Avilés)
- The Steed (Mongolia, reż. Erdenebileg Ganbold)
- Adam (Maroko, reż. Maryam Touzani)
- Bulbul (Nepal, reż. Binod Paudel)
- System Crasher (Niemcy, reż. Nora Fingscheidt)
- Lionheart (Nigeria, reż. Genevieve Nnaji)
- Out Stealing Horses (Norwegia, reż. Hans Petter Moland)
- Laal Kabootar (Pakistan, reż. Kamal Khan)
- It Must Be Heaven (Palestyna, reż. Elia Suleiman)
- Everybody Changes (Panama, reż. Arturo Montenegro)
- Retablo (Peru, reż. Alvaro Delgado Aparicio)
- Boże Ciało (Polska, reż. Jan Komasa)
- The Domain (Portugalia, reż. Tiago Guedes)
- The Whistlers (Rumunia, reż. Corneliu Porumboiu)
- Beanpole (Rosja, reż. Kantemir Balagov)
- Atlantics (Senegal, reż. Mati Diop)
- King Petar the First (Serbia, reż. Petar Ristovski)
- A Land Imagined (Singapur, reż. Yeo Siew Hua)
- Let There Be Light (Słowacja, reż. Marko Skop)
- History of Love (Słowenia, reż. Sonja Prosenc)
- Knuckle City (RPA, reż. Jahmil X.T. Qubeka)
- And Then We Danced (Szwecja, reż. Levan Akin)
- Wolkenbruch's Wondrous Journey into the Arms of a Shiksa (Szwajcaria, reż. Michael Steiner)
- Dear Ex (Tajwan, reż. Mag Hsu, Chih-Yen Hsu)
- Krasue: Inhuman Kiss (Tajlandia, reż. Sitisiri Mongkolsiri)
- Dear Son (Tunezja, reż. Mohamed Ben Attia)
- Commitment Asli (Turcja, reż. Semih Kaplanoglu)
- Homeward (Ukraina, reż. Nariman Aliev)
- The Moneychanger (Urugwaj, reż. Federico Veiroj)
- Hot Bread (Uzbekistan, reż. Umid Khamdamov)
- Being Impossible (Wenezuela, reż. Patricia Ortega)
- Those Who Remained (Węgry, reż. Barnabás Tóth)
- O chłopcu, który ujarzmił wiatr (Wielka Brytania, reż. Chiwetel Ejiofor)
- Furie (Wietnam, reż. Le Van Kiet)
- The Traitor (Włochy, reż. Marco Bellocchio)
Karol Truszkowski
Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.