Formuła 1: potwierdzono nowy format weekendów z wyścigami kwalifikacyjnymi
- Data publikacji: 26.04.2021, 23:09
Dzisiaj zostało potwierdzone, że w tym sezonie zostaną rozegrane tzw. wyścigi kwalifikacyjne. Zmianie ulegnie format weekendu wyścigowego, który znamy z aktualnego kalendarza Mistrzostw Świata.
Dzięki porozumieniu FIA, Formuły 1 oraz każdego z 10 zespołów, nowy format weekendu wyścigowego zadebiutuje pierwszy raz już w tym roku. Na razie nie wiadomo, których wyścigów będzie dotyczył, natomiast wiemy, że odbędą się one 3-krotnie. Na Starym Kontynencie zobaczymy dwa (najprawdopodobniej będzie to Silverstone i Monza), a poza nim trzeci taki wyścig.
Największą zmianą nowego formatu będzie sobotni wyścig kwalifikacyjny, zastąpi on tradycyjne kwalifikacje. Rezultaty kierowców wypracowane podczas tego dnia będą bezpośrednio wpływały na miejsca z których rozpoczną niedzielny wyścig. Podczas sobotnich zmagań kierowcy będą mieli do pokonania 100 km. Z uwagi na krótki dystans nie będzie konieczności zjazdu do pit stop na wymianę opon. Wszyscy kierowcy będą musieli korzystać z miękkiej mieszanki. Walka w sobotnim wyścigu nie kończy się tylko na możliwości zdobycia pole position. Kierowcy będą mogli zdobyć odpowiednio 3, 2 oraz 1 pkt. za znalezienie się na podium. Zwycięzca otrzyma również puchar w wydzielonym miejscu przy alei serwisowej. Celebracja zwycięzców na podium, hymn kraju, który gości Formułę 1 to tradycyjne punkty zarezerwowane na niedzielę.
Treningi też zmieniają swój format. Podczas „specjalnych” weekendów wyścigowych zamiast trzech odbędą się jedynie dwa godzinne treningi. Pierwszy, w piątek, przed kwalifikacjami (rozgrywane standardowo: Q1, Q2, Q3) do wyścigu. Drugi, w sobotę, przed wyścigiem kwalifikacyjnym.
Zespoły nie będą miały możliwości zmiany najważniejszych komponentów w bolidach pomiędzy sesjami, co ma ograniczyć specjalne przygotowanie samochodów do wyścigu kwalifikacyjnego. Jedynie, aby wykorzystać treningi w jak największym stopniu, zespoły będą mogły spędzić trochę czasu na zmianie konfiguracji bolidów. Pełna lista możliwych zmian zostanie opublikowana przed „specjalnymi” weekendami wyścigowymi. Ze względów bezpieczeństwa zespoły będą mogły wymieniać typowe części eksploatacyjne tj. materiał cierny w klockach hamulcowych itp. Podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku przedniego skrzydła. Gdy zostanie ono uszkodzone zespoły będą mogły skorzystać z poprzednio zamontowanego skrzydła, w przypadku gdy nie mają nowego, zgodnego z aktualną specyfikacją. W regulacjach technicznych zawarto zapis o możliwości zmiany i regulacji zawieszenia pomiędzy kwalifikacjami, a wyścigiem kwalifikacyjnym.
To wszystkie zmiany w formacie weekendu wyścigowego zapowiadają ciekawą, pełną emocji walkę. W końcu poza standardowymi kwalifikacjami i wyścigiem otrzymujemy dodatkowo połączenie tych dwóch sesji – wyścig kwalifikacyjny. Na razie nie ma potwierdzonych krajów, które będą gościły Formułe 1 z nowej odsłonie.
???? No compulsory pit stops
— Formula 1 (@F1) April 26, 2021
???? DRS in action
???? 100km of pure sprint action
???? Points to top three: 3-2-1
We can’t wait! ????#F1 pic.twitter.com/bcuvG07kJN