WEC: Toyota #8 z pole position do „6h of Portimao”, udane kwalifikacje IEC
- Dodał: Bartłomiej Woliński
- Data publikacji: 15.04.2023, 18:15
Kwalifikacje do 6-godzinnego ścigania na portugalskim torze w Portimao przyniosły zaskakujące rezultaty w klasie LMP2 i potwierdziły dominację Toyoty, która nad resztą stawki Hypercar posiada ogromną przewagę. Świetny wynik w sobotniej czasówce wykręcił zespół Inter Europol Competition, który wywalczył piątą lokatę w swojej klasie. Nieco gorzej poszło natomiast Robertowi Kubicy i jego kolegom.
Sobotnie kwalifikacje w Portimao rozpoczęliśmy od czasówki aut GT. Spośród 14 załóg startujących w klasie LM GTE Am najlepiej spisała się ekipa Chevroleta, która nie miała jednak łatwego zadania w walce o pole position. Ben Keating, który reprezentował w czasówce Corvette #33 o zaledwie 0,217 sek. pokonał Porsche Iron Dames #85, w którym za kierownicą zasiadała Sarah Bovy. „Żelazne Damy” świetnie radzą sobie w obecnym sezonie i na tle bardziej doświadczonych konkurentów prezentują naprawdę znakomite wyniki. Drugi rząd startowy klasy GT uzupełnili zawodnicy AF Corse #21 (+0,266 sek.) oraz #54 (+0,537 sek.).
That's pole position for @CorvetteRacing and Ben Keating in the LMGTE Am class as the American driver clocked a 1:41.362 and will start tomorrow's 6 Hours of Portimao on the front row.#WEC #6HPortimao pic.twitter.com/t1oQtXQRIq
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 15, 2023
Po autach GT swoje kwalifikacje rozpoczęły załogi klasy LMP2, która dostarczyła nam sporą liczbę niespodzianek. Przede wszystkim pole postion do drugiej rudny WEC sezonu 2023 wywalczyła ekipa Premy #63, która o zaledwie 0,001 sek. wyprzedziła załogę Vector Sport #10! Trzecie United Autosports #22 z Filipem Hansonem na pokładzie również nie straciło wiele do zwycięzców klasyfikacji (+0,148 sek.). Następnie w tabeli uplasował się prototyp Hertz Team Jota #48 (+0,190 sek.) oraz nasze rodzime Inter Europol Competition #34 (+0,283 sek.), które dzięki znakomitej jeździe Alberta Costy wywalczyło kapitalną piątą pozycję startową. Nieco gorzej poradzili sobie kierowcy zespołu WRT #41. Prototyp Roberta Kubicy, który w kwalifikacjach reprezentowany był przez Louisa Deletraz zakończył czasówkę na dziewiątej pozycji w swojej klasie (+0,473 sek.). Jeszcze gorzej sobotę zamknęli kierowcy dwóch prototypów Alpine oraz Joty #28, którzy zajęli ostatnie trzy pozycje klasy LMP2.
The LMP2s are out on track, let's see who will be the fastest today. #WEC #6HPortimao pic.twitter.com/wSjNgqxJ7e
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 15, 2023
W klasie Hypercar niespodzianek nie było. Stawkę zamknęli Vanvall #4, Glickenhaus #708 i Peugeot #93. Kolejne pole position powędrowało natomiast na konto Toyoty #8, w której Brendon Hartley pokonał Kamui Kobayashiego w siostrzanej #7. Niemal półtorej sekundy za dominującymi Toyotami uplasowały się dwa Hypercary Ferrari, #50 przed #51. Kolejne 0,5 sek. z tyłu kwalifikacje ukończyło Porsche #6, które o niecałe 0,1 sek. wyprzedziło drugiego z Peugeotów. Siódmą lokatę do niedzielnej rywalizacji wywalczyło Porsche #5, a oczko niżej uplasował się jedyny Cadillac #2.
It’s GO time for the Hypercar qualifying session, tune in on https://t.co/B3OAfJ9by7#WEC #6HPortimao pic.twitter.com/wBCU9ChHx9
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 15, 2023
Pełne wyniki kwalifikacji do „6h of Portimao 2023” - https://www.fiawec.com/en/race/result/4790
"I'm expecting a big fight with the red cars tomorrow". @BrendonHartley#WEC #6HPortimao @TGR_WEC pic.twitter.com/FaPYoS2p5e
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) April 15, 2023
Początek niedzielnej, 6-godzinnej rywalizacji na torze Algarve o godzinie 13:00 czasu polskiego.
Bartłomiej Woliński
Absolwent Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Motorsportem pasjonuję się od 2007 r. W związku z moimi zainteresowaniami prowadzę także bloga i fanpage na Facebooku.