WEC: Toyota #7 i WRT #41 najlepsze w kwalifikacjach do „6h of Monza”
- Dodał: Bartłomiej Woliński
- Data publikacji: 08.07.2023, 17:55
Po świętowaniu setnej edycji legendarnego Le Mans przyszedł czas, aby Długodystansowe Mistrzostwa Świata przeniosły się na „świątynie prędkości”, jaką jest włoski tor Monza. Kwalifikacje do 6-godzinnego wyścigu wygrała Toyota #7, w klasie LMP2 najlepiej spisał się Robert Kubica, który wywalczył pierwsze pole dla załogi WRT #41. Piąte pole startowe wywalczył Albert Costa w aucie IEC #34. W klasie LM GTE Am pole position zgarnęły Panie z zespołu Iron Dames #85.
Sobotnia czasówka rozpoczęła się tradycyjnie od przejazdów aut GT. Sarah Bovy w Porsche Iron Dames #85 najlepiej wykorzystała pozycję i warunki panujące na torze Monza, wykręcając czas na poziomie 1:47,632, który dał „żelaznym damom” pierwsze pole startowe w swojej klasie. 0,4 sek. do zwyciężczyń czasówki stracił Ahmad Al Harthy w Astonie ORT by TF #25. Czołową trójkę uzupełniło Porsche Dempsey – Proton Racing #77 (+0,484 sek.).
It's a superb lap from Sarah Bovy in the No.85 Iron Dames to take LMGTE Am pole position in Monza #WEC #6HMonza @SarahBovy @IronDames_ pic.twitter.com/iTwRwkm2yG
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 8, 2023
W klasie LMP2 świetnym tempem popisał się Robert Kubica, który dla WRT #41 wywalczył pierwsze pole startowe (1:39,354). Liderzy tegorocznych mistrzostw pokonali w sobotę Team Jota #28 (+0,353 sek.) i United Autosports #22 (+436 sek.), które zmieściły się w czołowej trójce LMP2. Drugi rząd startowy uzupełni prototyp Vector Sport #10 (+0,533 sek.). Bardzo dobre kwalifikacje zaliczyli również „turbo piekarze”, których w czasówce reprezentował piekielnie szybki Albert Costa. Hiszpan już podczas 24h Le Mans pokazywał swoją wysoką formę i dał wiceliderom klasy LMP2 piątą pozycję startową do wyścigu na Monzie (+0,540 sek.).
Robert Kubica takes first pole position of the season for the #41 Team WRT #WEC #6HMonza @followWRT pic.twitter.com/N5CxHg1Lbj
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 8, 2023
Na zakończenie sobotnich kwalifikacji na tor wyjechały najszybsze konstrukcje klasy Hypercar. Pole position zgarnęła załoga Toyoty #7, która zdecydowanie była najcięższym prototypem na włoskim torze (1:35,358). Zaledwie 0,017 sek. do Kobayashiego stracił Antonio Fuoco w #50. Ferrari zaliczyło spadek mocy i nadwyżkę kilogramową względem rundy na Le Mans, podyktowaną nowymi regulacjami Balance of Performance, które mają obowiązywać do końca tegorocznego sezonu. Czołową trójkę kwalifikacji uzupełniła Toyota #8, która w rękach Brendona Hartley’a uzyskała czas 1:35,460. Bardzo udaną czasówkę zaliczyła również załoga Peugeota #93, która kwalifikacje do włoskiego wyścigu ukończyła na czwartej pozycji (+0,304 sek.). Zarówno prototyp 9X8, jaki i auta Glickenhausa i Vanwalla dzięki nowym regulacjom BoP dysponują na Monzy mocą równą 707 koniom mechanicznym. Co w porównaniu z niecałymi 690 KM Porsche i Toyoty oraz około 675 KM Cadillaca i Ferrari, czyni je najmocniejszymi autami podczas piątej rundy sezonu 2023.
Time for the Hypercars to qualify #WEC #6HMonza pic.twitter.com/Tk8UOK8pfM
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 8, 2023
Pełne wyniki kwalifikacji do „6h of Monza 2023”: http://fiawec.alkamelsystems.com/
Niedzielny wyścig rozpocznie się o godzinie 12:30.
Bartłomiej Woliński
Absolwent Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Motorsportem pasjonuję się od 2007 r. W związku z moimi zainteresowaniami prowadzę także bloga i fanpage na Facebooku.