
Poznań: Żabka otworzyła pierwszy w pełni autonomiczny sklep. Zakupy będzie można robić przez całą dobę
- Dodał: Damian Olszewski
- Data publikacji: 16.06.2021, 16:40
Innowacyjny format będzie nosił miano Żappka Store. W sklepie nie uświadczymy tradycyjnych kas czy obsługi, a zakupów będziemy mogli dokonywać jedynie z pomocą aplikacji mobilnej żappka. Inteligentny sklep wystartował w poniedziałek (14.06) na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Planowana jest również placówka w Warszawie.
Żappka Store powstało z myślą o lokalizacjach, które nie pozwalają na otwarcie tradycyjnego sklepu. Sieć zapowiadała powstanie bezobsługowego sklepu już w 2018 r.
- Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie muszą zastanawiać się nad tym czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej dotychczasowej oferty - twierdzi Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.
Jak zrobić zakupy w bezobsługowej Żabce?
Zakupy w Żappka Store są w zasadzie prostsze niż zwykłym sklepie. Potrzebny jest smartfon z aplikacja żappka i aktywowaną usługą Żappka Pay, wystarczy, że zeskanujecie przed wejściem jednorazowy kod QR. Drzwi otworzą się automatycznie, następnie wystarczy tylko wziąć potrzebne produkty i… wyjść.
Zamontowany w Żappka Store system kamer, wykorzystujący algorytmy m.in. deep learning, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, po czym sfinalizuje płatność za pomocą podpiętej do Żappka Pay karty płatniczej. System nie identyfikuje klientów, nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.
Żabka w swojej autonomicznej placówce wykorzystała nowatorską platformę AiFi OASIS (Orchestrated Autonomous Store Infrastructure & Services), bazującą na systemie kamer uzbrojonych w zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji.
- Żabka zainteresowała się naszym rozwiązaniem sklepu bezobsługowego, ponieważ chciała stworzyć swoim klientom możliwość dokonywania wygodnych zakupów. Wdrożone rozwiązanie to przyszłość handlu detalicznego i już się cieszymy na możliwość wprowadzenia tej technologii w innych lokalizacjach w całej Polsce, w partnerstwie z Żabką - mówi Steve Gu, współzałożyciel i dyrektor generalny AiFi.
Na tę chwilę asortyment sklepu składa się z ponad 300 różnych produktów, takich jak: słodycze, dania gotowe, przekąski słone i słodkie oraz napoje, a także gorąca, świeżo mielona kawa z ekspresu. W czasie ograniczeń pandemicznych w Żappka Store będzie mogła przebywać jedna osoba.
Sieć Żabka liczy obecnie ponad 7,2 tys. stacjonarnych sklepów w całej Polsce, prowadzonych przez ponad 6 tys. franczyzobiorców.
Nie pierwszy taki sklep w Poznaniu
Pierwszym bezobsługowym punktem w Poznaniu był sklep Take & GO, który firma Surge Cloud uruchomiła w lipcu ubiegłego roku przy ul. Półwiejskiej 13.
Natomiast jednym ze światowych pionierów autonomicznych sklepów jest Amazon, który w 2018 r. uruchomił w Seattle sklep Amazon GO.