Chińska ofensywa: BYD wyprzedza Teslę na europejskim rynku aut elektrycznych
Steve Jurvetson/Flickr

Chińska ofensywa: BYD wyprzedza Teslę na europejskim rynku aut elektrycznych

  • Dodał: Jakub Klonowski
  • Data publikacji: 23.05.2025, 11:46

Po raz pierwszy w historii chiński producent BYD sprzedał w Europie więcej samochodów elektrycznych niż Tesla. Dane opublikowane przez JATO Dynamics pokazują, że kwiecień 2025 roku przyniósł istotną zmianę na europejskim rynku pojazdów z napędem elektrycznym. Rosnące zainteresowanie chińskimi markami, spadająca sprzedaż Tesli i dynamiczny rozwój BYD mogą zapowiadać długofalową transformację.

BYD przejmuje prowadzenie

Według raportu JATO Dynamics, BYD zarejestrował w Europie w kwietniu 7231 samochodów elektrycznych typu BEV (battery electric vehicles). Tesla – dotychczasowy lider tego segmentu – osiągnęła wynik o 66 aut niższy, kończąc miesiąc z 7165 zarejestrowanymi pojazdami. To symboliczny, ale przełomowy moment.

 

Analityk JATO Dynamics, Felipe Munoz, określa tę zmianę jako historyczną. Przypomina, że BYD rozpoczął swoją ekspansję w Europie dopiero pod koniec 2022 roku, w dodatku jedynie na wybranych rynkach, takich jak Norwegia czy Holandia. Mimo to w ciągu niespełna dwóch lat firma przekształciła się w lidera sprzedaży aut elektrycznych na kontynencie.

Chińskie marki rosną w siłę mimo ceł

Zaskakujące jest to, że chińscy producenci – w tym BYD – notują wzrosty sprzedaży mimo rosnących barier handlowych. Unia Europejska wprowadziła cła na import pojazdów elektrycznych z Chin, jednak nie zahamowało to trendu. Łączna liczba rejestracji samochodów wszystkich chińskich marek wzrosła w kwietniu aż o 59 proc. rok do roku.

 

Dla porównania, europejscy i zagraniczni producenci spoza Chin odnotowali w tym samym czasie wzrost o 26 proc. Wzrost popytu na pojazdy elektryczne w Europie – o 28 proc. w ujęciu rocznym – przypisywany jest w dużej mierze atrakcyjnej cenie, dostępności i dynamicznie rozwijającej się ofercie chińskich koncernów.

Tesla w odwrocie

Tesla, która przez lata była niekwestionowanym liderem rynku aut elektrycznych, odnotowuje wyraźny spadek. W kwietniu 2025 roku zarejestrowano w Europie niemal o połowę mniej Tesli niż rok wcześniej – spadek o 49 proc. to najgorszy wynik spośród dużych marek.

 

Tendencja spadkowa utrzymuje się na całym świecie. Największy spadek sprzedaży w I kwartale 2025 roku Tesla odnotowała w Niemczech (-62 proc.), ale również w takich krajach jak Australia, Dania, Belgia, Szwecja czy Holandia notowano spadki przekraczające 50 proc. Wyjątkiem jest Wielka Brytania, gdzie sprzedaż wzrosła o 6 proc.

Roczna sprzedaż Tesli zaczęła spadać już w ubiegłym roku, a eksperci prognozują kolejne pogorszenie wyników. Po 13-procentowym spadku w I kwartale br., przewiduje się dalsze osłabienie popytu.

Nowy układ sił na rynku elektryków

Chińska marka BYD zdołała w ciągu krótkiego czasu zagrozić pozycji Tesli – i jak pokazują dane, nie tylko jej. Agresywna strategia cenowa, szybkie wdrażanie nowych modeli i elastyczność w dostosowywaniu się do lokalnych rynków sprawiają, że chińskie marki zdobywają coraz większy udział w rynku.

 

Choć przewaga BYD nad Teslą w kwietniu wynosiła zaledwie kilkadziesiąt sztuk, to symboliczny charakter tego zwycięstwa może zapowiadać długoterminowy trend. Europejski rynek pojazdów elektrycznych dynamicznie się zmienia, a nowi gracze z Azji coraz śmielej zajmują miejsce dawnych liderów.