Modernizacja warszawskiej linii średnicowej: pierwsze prace najwcześniej w 2029 roku
Wikimedia/Adrian Grycuk

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej: pierwsze prace najwcześniej w 2029 roku

  • Dodał: Poinformowani .pl
  • Data publikacji: 03.01.2025, 13:52

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały, że rozpoczęcie długo oczekiwanej modernizacji warszawskiej linii średnicowej planowane jest na 2029 rok. Zanim jednak ruszą prace nad tą kluczową trasą kolejową, priorytetem pozostaje modernizacja dworca Warszawa-Wschodnia. Informacje te potwierdził członek zarządu PKP PLK, Marcin Mochocki, w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

Priorytet Warszawa-Wschodnia

Według zapowiedzi, przetarg na modernizację dworca Warszawa-Wschodnia ma zostać ogłoszony pod koniec 2025 roku. Prace budowlane planowane są na lata 2026–2029. Dworzec ten, będący jednym z kluczowych punktów stołecznej infrastruktury kolejowej, wymaga kompleksowego remontu, który ma poprawić komfort pasażerów oraz usprawnić ruch kolejowy.

"Prace na Warszawie-Wschodniej chcemy zakończyć w 2029 roku, a następnie płynnie przejść do modernizacji linii średnicowej" – powiedział Mochocki.

Przebudowa linii średnicowej: nowe wyzwania

Warszawska linia średnicowa, będąca kręgosłupem stołecznego systemu kolejowego, ma zostać gruntownie przebudowana. PKP PLK zapowiada, że modernizacja uwzględni możliwość nadbudowy nowych obiektów, takich jak budynki użytkowe, nad istniejącym tunelem.

Planowane prace są jednak uzależnione od postępów administracyjnych i konsultacji z Ministerstwem Infrastruktury oraz PKP SA. Modernizacja będzie prowadzona metodą odkrywkową, co może oznaczać znaczne utrudnienia w ruchu kolejowym.

Wyzwaniem stan techniczny tunelu

Jednym z głównych problemów, które mogą pojawić się w trakcie modernizacji, jest konstrukcja tunelu średnicowego. "Tunel może generować niespodzianki podczas prac, dlatego rozważamy możliwość czasowego pominięcia linii średnicowej w ruchu kolejowym" – wyjaśnił Mochocki.

 

Czy warszawska sieć kolejowa poradzi sobie z obciążeniem w trakcie prac? PKP PLK nie wyklucza konieczności przeprojektowania ruchu pociągów, aby zminimalizować zakłócenia dla pasażerów.

Koszt i zakres inwestycji

Przebudowa warszawskiej linii średnicowej to inwestycja szacowana na kilka miliardów złotych. Projekt obejmie modernizację około 50 kilometrów torów, ponad 30 obiektów inżynieryjnych, w tym dwa mosty przez Wisłę oraz dwa tunele średnicowe – dalekobieżny i podmiejski. Zmodernizowane zostaną również przystanki Warszawa Śródmieście, Warszawa Ochota oraz Warszawa Centralna.

Konieczność pilnych działań

Obecna infrastruktura linii średnicowej, budowana etapami od lat 20. do 60. XX wieku, wymaga pilnych działań. Eksploatacja bez modernizacji w najbliższym czasie może prowadzić do wzrostu awaryjności i poważnych zakłóceń w ruchu kolejowym, co podkreślają przedstawiciele resortu infrastruktury.

 

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej oraz dworca Warszawa-Wschodnia to strategiczne inwestycje dla polskiej kolei. Choć pierwsze prace na linii średnicowej zaplanowano dopiero na 2029 rok, ich realizacja jest niezbędna dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania stołecznej sieci kolejowej w przyszłości.