
Propozycje teatralne na maj
- Dodał: Natalia Zoń
- Data publikacji: 02.05.2022, 18:25
Majówka powoli się kończy. To dobry moment, aby pomyśleć o majowych wyjściach do teatru. Na co się wybrać w tym miesiącu? Przedstawiamy kolejną odsłonę naszego subiektywnego przeglądu teatralnego.
Judy Garland. Na końcu tęczy – Teatr STU w Krakowie
Wszyscy pamiętają Judy Garland jako Dorotkę z Czarnoksiężnika z krainy Oz, w którym swoim niepowtarzalnym głosem śpiewała Over the rainbow, marząc o magicznym świecie gdzieś Na końcu tęczy. Jednak mało kto wie, że jej życie prywatne nie było tak kolorowe, a ścieżka jej kariery nie była prosta, jak droga z żółtej kostki brukowej. Spektakularne sukcesy okupione zostały psychicznym i fizycznym wyniszczeniem, alkoholizmem i próbami samobójczymi. Nieustannie popadała w długi na setki tysięcy dolarów. Jej cztery małżeństwa się rozpadły, a piąte przerwała jej tragiczna śmierć, w wieku zaledwie 47 lat, spowodowana przedawkowaniem leków. W tym spektaklu-recitalu życie Garland przedstawione jest z pomocą jej piosenek i kreacji Beaty Rybotyckiej.
Spektakl Judy Garland. Na końcu tęczy w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego można zobaczyć 21 i 22 maja br.
Producenci – Teatr Rozrywki w Chorzowie
Dwóch żydowskich hochsztaplerów szykuje skok na kasę w niecodziennym stylu: chcą wystawić na Broadwayu przedstawienie, które padnie w dniu premiery. Po takiej spektakularnej plajcie zebrane na produkcję spektaklu pieniądze pozostaną w ich kieszeniach. Pomysł wydaje się niezły, zwłaszcza że producenci trafiają na faszystę, który jest autorem sztuki, dodajmy: najgorszej sztuki wszech czasów. Nosi ona tytuł Wiosna Hitlera i nie ma ani jednego racjonalnego powodu, żeby przetrwała o jeden dzień dłużej niż premiera. Nie uprzedzajmy jednak wypadków.
Musical Producenci Mela Brooksa powstał według jego filmu o tym samym tytule z 1969 roku. Producenci byli jego fabularnym debiutem, nagrodzonym – pomimo kontrowersji – Oscarem za najlepszy oryginalny scenariusz. Sam musical zdobył 12 nagród Tony
Producentów w reżyserii Michała Znanieckiego w Teatrze Rozrywki będzie można zobaczyć po raz ostatni w dniach: 19-22 maja oraz 25-28 maja br.
Madama Butterfly – Teatr Wielki w Łodzi
Madama Butterfly obecnie należy do jednego z największych operowych przebojów Giacomo Pucciniego, choć jej premiera w La Scali zakończyła się katastrofą. Publiczność duet miłosny z pierwszego aktu skwitowała buczeniem, a później salwy śmiechu były tak ogromne, że przedstawienie prawie przerwano.
Teraz jednak jest to prawdziwy wyciskacz łez. Losy zakochanej gejszy – oszukanej i porzuconej, która nie może żyć bez honoru, więc z honorem umiera – kompozytor zaopatrzył w muzykę dramatyczną z poruszającymi ariami głównej bohaterki. Choć w tej historii papierowe wydają się nie tylko japońskie parasolki, ale i same postaci, wystarczą pierwsze takty arii Un bel di vedremo, żeby słuchacze wszystko wybaczyli Pucciniemu, intuicyjnie wiedział, że klimat Dalekiego Wschodu doskonale sprawdzi się na scenie, a widzów zachwyci swoją egzotyką i niepowtarzalnością.
Madama Butterfly można zobaczyć w Teatrze Wielkim w Łodzi w dniach: 27, 28 oraz 29 maja br.
Par Paranoje – Teatr Wybrzeże w Gdańsku
To przewrotna komedia satyryczna o awangardowej sztuce, współczesnych związkach i seksualnych obsesjach, a przede wszystkim zjadliwa karykatura pseudo osiągnięć współczesnej psychiatrii i psychoanalizy. Charles Ludlam, autor kultowej Tajemniczej Irmy Vep, stworzył kapitalną partyturę dla czwórki błyskotliwych aktorów, potrafiących w tym materiale znaleźć punkt wyjścia również dla aktorskich improwizacji.
Spektakl Par Paranoje w reżyserii Adama Orzechowskiego w Teatrze Wybrzeże będzie można obejrzeć w dniach: 8, 10, 14 i 15 maja br.
Bitwa o tron. Musicalowy talent show – Teatr Syrena w Warszawie
W spektaklu o uznanie widowni zabiega ośmiu polskich królów elekcyjnych, każdy z przebojową piosenką. To prawdziwe show, któremu blisko do konwencji Eurowizji – to widownia wybierze zwycięzcę.
Bohaterowie prezentują się w przebojach skomponowanych w stylistykach charakterystycznych dla krajów, z których pochodzą. I tak Zygmunt III, wywodzący się ze szwedzkiej dynastii Wazów, śpiewa piosenkę nawiązującą do estetyki Abby, z kolei August Mocny łączy w jednym utworze metalowe brzmienia bliskie zespołowi Rammstein oraz mozartowską arię. Jurorkami show są cztery cudzoziemki – matki, żony, siostry i kochanki polskich władców – a zmagania królów prowadzą dwaj księża – to nawiązanie do epoki, w której przedstawiciele stanu duchownego byli głównymi komentatorami życia publicznego Rzeczypospolitej.
Bitwa o tron. Musicalowy talent show w reżyserii Jacka Mikołajczyka można zobaczyć w Teatrze Syrena w Warszawie w dniach: 6, 7, 8, 13, 14 oraz 15 maja br.
Źródło: Teatru STU, Teatr Rozrywki, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Wybrzeże, Teatr Syrena

Natalia Zoń
Zawsze odlicza do jakiegoś koncertu. Miłośniczka teatru, a szczególnie musicali. W wolnych chwilach pochłania kolejne książki. E-mail: nataliazon@icloud.com