Indonezja przejęła tankowce pływające pod banderą Iranu i Panamy
GTraschuetz/Pixabay

Indonezja przejęła tankowce pływające pod banderą Iranu i Panamy

  • Dodał: Marcin Janik
  • Data publikacji: 25.01.2021, 11:30

Indonezja ogłosiła, że ​​jej straż przybrzeżna przejęła w niedzielę (24.01.) statki MT Horse pod banderą irańską i MT Freya pod banderą Panamy w związku z podejrzeniem nielegalnego transferu ropy naftowej.

 

- Tankowce przechwycone na wodach w pobliżu prowincji Kalimantan, zostaną eskortowane na wyspę Batam w prowincji Riau w celu dalszego zbadania - powiedział rzecznik straży przybrzeżnej, Wisnu Pramandita.

 

Tankowce, po raz pierwszy wykryte o 5:30 czasu lokalnego, ukrywały swoją tożsamość, nie pokazując swoich flag narodowych, wyłączając systemy automatycznej identyfikacji i nie odpowiadając na wezwanie radiowe - powiedział Wisnu Pramandita. Dodał także, że statki zostały złapane na gorącym uczynku podczas transportu ropy z tankowca MT Horse na MT Freya. Zatrzymano 61 członków załogi obu statków.

 

Międzynarodowa Organizacja Morska wymaga, aby statki korzystały z transponderów w celu zapewnienia bezpieczeństwa i przejrzystości. Załogi mogą wyłączyć urządzenia, jeśli istnieje niebezpieczeństwo piractwa lub podobnych zagrożeń, jednak transpondery są często wyłączane, aby ukryć lokalizację statku podczas nielegalnych działań.

 

Oba tankowce, z których każdy jest w stanie przetransportować 2 miliony baryłek ropy, zostały dostrzeżone także na początku tego miesiąca u wybrzeży Singapuru. Według przekazanych informacji Very Large Crude Carrier (VLCC) MT Horse, należący do National Iranian Tanker Company (NITC), był prawie w całości załadowany ropą, podczas gdy VLCC MT Freya, zarządzany przez Shanghai Future Ship Management Co, był pusty.

 

- Iran zwrócił się do Indonezji o przedstawienie szczegółów dotyczących zajęcia statku pływającego pod jego banderą - powiedział w poniedziałek (25.01.2021) rzecznik irańskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych Saeed Khatibzadeh.

 

- Zajęcie było kwestią techniczną i zdarza się w żegludze. Nasza Organizacja Portowa i armator chcą znaleźć przyczynę problemu i go rozwiązać - wyjaśnił Khatibzadeh na cotygodniowej konferencji prasowej.

 

 

Źródło: Reuters
Marcin Janik – Poinformowani.pl

Marcin Janik

Magister stosunków międzynarodowych (Uniwersytet Łódzki). Moje główne zainteresowania to polityka, historia i piłka nożna. Na portalu publikuję głównie informacje dotyczące państw Ameryki Południowej.