Wielki powrót sprzedaży aut w Europie – elektryki grają pierwsze skrzypce
oknesanofa/ pixabay

Wielki powrót sprzedaży aut w Europie – elektryki grają pierwsze skrzypce

  • Dodał: Jakub Klonowski
  • Data publikacji: 24.04.2025, 10:40

Europejski rynek motoryzacyjny zdołał przełamać trwający od dwóch miesięcy trend spadkowy. W marcu sprzedaż nowych samochodów w Europie wzrosła o 2,8 proc., a głównym motorem napędowym tego odbicia okazały się pojazdy elektryczne. Dynamiczne wzrosty sprzedaży odnotowano przede wszystkim w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, gdzie rejestracje aut rosły w tempie dwucyfrowym.

 

Hiszpania i Wielka Brytania liderami wzrostu

 

Po słabszym początku roku europejski sektor motoryzacyjny w marcu zarejestrował 1,42 miliona nowych samochodów. W Wielkiej Brytanii liczba rejestracji wzrosła aż o 12,4 proc., a w Hiszpanii o imponujące 23,2 proc. Włoski rynek również zanotował dodatni wynik – 6,3 proc. wzrostu. W kontrze do tych wyników stoją spadki we Francji (–14,5 proc.) oraz Niemczech (–3,9 proc.).

 

Co ciekawe, mimo ogólnego wzrostu na poziomie całego kontynentu, w samej Unii Europejskiej zanotowano niewielki spadek sprzedaży – 0,2 proc. rok do roku. To już trzeci z rzędu miesiąc z negatywnym wynikiem w krajach wspólnoty.

 

Elektryki napędzają rynek

 

Największy wpływ na wzrost sprzedaży miały samochody elektryczne. Rejestracje pojazdów zasilanych wyłącznie bateriami (BEV) wzrosły o 17,1 proc., hybryd (HEV) o 23,9 proc., a hybryd typu plug-in (PHEV) o 12,4 proc. Łącznie pojazdy elektryczne – w każdej formie – stanowiły 59,2 proc. wszystkich rejestracji w marcu, co stanowi wyraźny skok w porównaniu do 49,1 proc. rok wcześniej.

 

Sprzedaż aut spalinowych natomiast spada. Klienci coraz częściej wybierają ekologiczne rozwiązania, a europejski rynek powoli dostosowuje się do zmian, choć nadal działa w trudnym otoczeniu gospodarczym.

 

Wyzwania dla europejskiej branży

 

Mimo pozytywnych sygnałów, europejska motoryzacja nadal stoi przed poważnymi wyzwaniami. Rosnące koszty produkcji, cła nałożone przez Stany Zjednoczone na import aut oraz silna konkurencja ze strony chińskich producentów wywierają presję na rentowność europejskich firm.

 

Do tego dochodzą napięcia handlowe między USA a Chinami, których skutki odczuwalne są również w Europie. Ograniczenia celne i spadki prognoz wzrostu gospodarczego mogą negatywnie wpływać na nastroje w branży.

 

Marki zyskujące i tracące

 

Wśród producentów najlepiej poradziły sobie Volkswagen i Renault – ich sprzedaż wzrosła odpowiednio o 10,3 proc. i 13 proc. Mniej szczęścia miał koncern Stellantis, który zanotował spadek o 5,9 proc. Największe problemy dotknęły jednak Teslę – sprzedaż aut tej marki spadła w marcu aż o 28,2 proc., co doprowadziło do spadku jej udziału w rynku z 2,9 proc. do zaledwie 2 proc.

 

Elektryczna przyszłość Europy

 

Marcowe dane pokazują, że przyszłość europejskiego rynku motoryzacyjnego leży w elektromobilności. Choć sektor wciąż zmaga się z szeregiem wyzwań, to rosnąca popularność pojazdów elektrycznych daje nadzieję na dalsze odbudowywanie sprzedaży. Jeśli trend się utrzyma, auta z napędem alternatywnym mogą już wkrótce całkowicie zdominować europejskie drogi.