#CzytanieRządzi! - kampania samorządowców promująca czytelnictwo
- Dodał: Paulina Klimek
- Data publikacji: 09.06.2022, 10:20
Ruszyła pierwsza taka w Polsce kampania samorządowców na rzecz czytelnictwa. 12 największych polskich miast i Fundacja Powszechnego Czytania pokazują, że #CzytanieRządzi!
Prezydenci i prezydentki dwunastu polskich metropolii wystąpią w roli ambasadorów czytania, uznając zbliżające się wakacje za najlepszy czas na książki, które mogą być zarówno traktowane rozrywkowo, niemalże jak sport, a także jako podnoszenie kompetencji, ćwiczenie umysłu i poznawanie swoich emocji.
- Czytanie nie jest elitarne - wyrównuje szanse dzieci na sukces, niweluje różnice kompetencyjne między ludźmi; nie jest zabawą humanistów czy artystów, jest demokratycznym, bezpłatnie dostępnym i prostym sposobem na zwiększanie potencjału każdego z nas, nie tylko na rynku pracy. Wszyscy mamy bezpłatny dostęp do książek dzięki gęstej sieci bibliotek publicznych - chciałbym, wszystkich (nie tylko) warszawiaków gorąco zachęcić do czytania - podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Kampania #CzytanieRządzi to pierwsza w Polsce inicjatywa, która tak szeroko angażuje najwyższe władze samorządowe na rzecz upowszechniania czytania. Prezydenci i prezydentki będą dostępni do półprywatnych rozmów na tematy około książkowe, dzielić się będą swoimi upodobaniami literackim i będą próbować zachęcić do lektury.
- Wskaźniki czytelnictwa w Polsce są na alarmująco niskim poziomie; czytamy dużo mniej niż nasi sąsiedzi. W świetle dostępnych badań poszerzenie grona czytających przełoży się na zwiększenie potencjału naszej gospodarki, innowacyjności i siły naszej demokracji. Dlatego powinno być jednym z najważniejszych priorytetów każdej osoby wpływowej - czy to będzie szef firmy dbający o czytelnictwo pracowników i ich rodzin, czy urzędnicy państwowi mający wpływ na różne obszary naszego życia, czy rodzice wychowujący dzieci - alarmuje Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, szefowa Wydawnictwa Słowne.
Badanie OECD jasno wskazują, że czytanie w dzieciństwie ma wpływ nie tylko na wyniki szkolne, ale także sprzyja większemu sukcesowi w życiu dorosłym. Udowodniono, że czytanie niweluje różnice statusowe, a także pomaga w rozwoju społeczno-emocjonalnym i zwiększa empatię.
- Chcemy, by obywatele naszych miast rozwijali się, by budowali swoje kompetencje, byli samodzielni, myślący, krytyczni. Podkreślajmy: badania wykazały, że czytanie jest fundamentem rozwoju nauk technicznych i innowacji. Zachęcamy obywateli do czytania dla ich własnego rozwoju, ale też ze względu na rozwój gospodarczy. Czytanie rozwija innowacyjność, a bez innowacyjności nie ma rozwoju - zaznacza Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
Kampanii towarzyszą specjalnie przygotowane filmy, w których prezydentki i prezydenci opowiadają o swoich lekturach i dzielą się różnymi, prywatnymi ciekawostkami związanymi z książkami. W zamyśle organizatorów kampania ma być początkiem do czegoś większego i długofalowego.
Organizatorami kampanii są Fundacja Powszechnego Czytania oraz Unia Metropolii Polskich, czyli dwanaście polskich metropolii: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Warszawa i Wrocław.
Źródło: Fundacja Powszechnego Czytania
Paulina Klimek
Ukończyła Zarządzanie mediami i reklamą na Uniwersytecie Jagiellońskim. Blogerka i pasjonatka literatury. W wolnych chwilach fotograf turniejów piłkarskich. Z zamiłowaniem do chodzenia po górach. Kontakt: klimek.paulina02@gmail.com