F1 — GP Azerbejdżanu: piątkowe treningi w Baku
- Dodał: Filip Woziwodzki
- Data publikacji: 10.06.2022, 18:09
Zeszłoroczny zwycięzca GP Azerbejdżanu, Sergio Perez, kontynuuje solidną formę z GP Monaco, obie sesje treningowe kończąc przed Maxem Verstappenem. FP2 na szczycie tabeli kończy Charles Leclerc. Zapraszamy na raport z piątkowych treningów na torze w Baku.
Dziś początek weekendu wyścigowego Grand Prix Azerbejdżanu. Uliczny tor w Baku ma wyjątkową charakterystykę. Z jednej strony wąskie szykany, przejazd obok zamku, gdzie tor ma zaledwie 7,6 m szerokości między barierami, a z drugiej strony ponaddwukilometrowy, szeroki odcinek toru, na którym kierowcy nie zdejmują nogi z gazu. Historycznie, ten tor dostarczał kibicom dużej dawki emocji, ścigania koło w koło oraz zaskakujących rezultatów.
Przed weekendem wiele się mówiło o formie Mercedesa, który liczy na powrót do ścisłej czołówki i walki o zwycięstwa. Pomóc w tym celu miał duży pakiet poprawek, który testował podczas dzisiejszych sesji treningowych. Również Alpine (zajmujące 6. miejsce w klasyfikacji konstruktorów) przywiozło na tor poprawki aerodynamiczne.
W pierwszym treningu techniczne problemy mieli kierowcy Haasa i Williamsa. Schumacher jeszcze przed ustawieniem pomiarowego okrążenia miał problem z cieczą wyciekającą spod pokrywy silnika, a w bolidzie Latifiego zgasł silnik. Stroll oraz Leclerc mieli niewielkie kontakty z barierami w zakręcie 15.
Obaj kierowcy Ferrari zgłaszali inżynierom problemy z „porpoisingiem” – pionowym odbijaniem się bolidu przy dużych prędkościach. Podobne problemy mieli kierowcy Mercedesa – co sugeruje, że pakiet poprawek nie rozwiązał jeszcze wszystkich problemów niemieckiej ekipy.
Pod koniec pierwszego treningu Verstappen nie utrzymał bolidu pod kontrolą i obrócił się – ponownie zobaczyliśmy błędy kierowców w 15. zakręcie. Jego kolega z zespołu, Perez, kontynuuje swoją mocną formę z GP Monaco, kończąc pierwszy trening na P1, przed Leclerkiem i Verstappenem. Dobrą sesję zaliczyło Alpine, w szczególności Alonso. Bolidy francuskiej ekipy mają niewielkie tylne skrzydła, generujące mały opór, co pomaga na gigantycznej prostej startowej.
Tak prezentowała się klasyfikacja czołowej piątki pierwszej sesji treningowej:
P | Kierowca | Strata | Okr. |
1. |
Perez (RedBull) | n/d | 21 |
2. | Leclerc (Ferrari) | +0,127s | 21 |
3. | Verstappen (RedBull) | +0,334s | 25 |
4. | Sainz (Ferrari) | +0,536s | 22 |
5. | Alonso (Alpine) | +1,095s | 22 |
Na początku drugiej sesji problemy miał Norris, który nie wyhamował do 3. zakrętu, wyjechał szeroko, jednak nie uszkodził bolidu. Niemal identyczny problem miał 20 minut później Magnussen. Perez miał podobną przygodę w zakręcie 1, a Leclerc w zakręcie 7. Baku, ze względu na swoją charakterystykę oraz bliskość barier, to niezwykle trudny tor dla kierowców.
Mercedes cały czas zmagał się z problemem porpoisingu na prostych. Russel zgłaszał też przez radio problemy z tylną osią bolidu spowodowane degradacją opon. Albon miał przygodę w zakręcie 17. Rozproszony zmianą ustawień na kierownicy, przy dużej prędkości zahaczył o ścianę i musiał zjechać do boksów, żeby inżynierowie upewnili się, że nie uszkodził przy tym zawieszenia.
Najlepszy czas ustawił Leclerc, a za nim dwaj kierowcy Red Bulla. Kolejna mocna sesja Alonso, tym razem P4! Pakiet poprawek aerodynamicznych i niewielkie tylne skrzydło zdają się świetnie działać na tym torze. Za nim Sainz i Gasly. Russel dopiero P7, a Hamilton P12 – zapowiadane poprawki zdają się nie działać lub konkurencja również nie zdejmuje nogi z gazu. Mercedes z pewnością liczył dzisiaj na więcej.
Poniżej czasy czołowej piątki po FP2:
P | Kierowca | Strata | Okr. |
1. |
Leclerc (Ferrari) | n/d | 24 |
2. | Perez (RedBull) | +0,248s | 22 |
3. | Verstappen (RedBull) | +0,356s | 18 |
4. | Alonso (Alpine) | +0,918s | 22 |
5. | Sainz (Ferrari) | +1,050s | 25 |
W sobotę, po FP3, o godzinie 16:00 czasu polskiego zaczynają się kwalifikacje, podczas których kierowcy zawalczą o pole position do GP Azerbejdżanu. Wyścig odbędzie się w niedzielę o 13:00.
Filip Woziwodzki
Studiuję analitykę gospodarczą na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Jestem pasjonatem Formuły 1, relacjonuję też sporty wytrzymałościowe, w szczególności triathlon.