Katastrofa Air India B787-8 w Ahmedabad. Raport: co spowodowało wypadek?
Aeroprints / wiki commons

Katastrofa Air India B787-8 w Ahmedabad. Raport: co spowodowało wypadek?

  • Dodał: Poinformowani .pl
  • Data publikacji: 12.07.2025, 22:14
12 czerwca 2025 roku świat lotnictwa został wstrząśnięty tragedią, która rozegrała się na lotnisku w Ahmedabad. Boeing 787-8 linii Air India, o numerze rejestracyjnym VT-ANB, rozbił się podczas startu, w wyniku czego zginęło 241 osób. Wypadek ten wstrząsnął społecznością lotniczą na całym świecie, jest obecnie przedmiotem intensywnego dochodzenia. W artykule tym omówimy szczegółowo przyczyny, które mogły wpłynąć na ten tragiczny incydent, opierając się na dostępnych raportach i informacjach bowiem 12 lipca na stronie Indyjskiego Biura Badania Wypadków Lotniczych pojawił się oficjalny raport. 

Samolot i załoga, kluczowe elementy kontekstu

Samolot, który rozbił się w Ahmedabad, był nowoczesnym Boeingiem 787-8, zbudowanym w 2013 roku. Miał na swoim koncie 41 868 godzin lotu i był wyposażony w silniki GEnx-1B, zainstalowane w 2025 roku. Według raportów, samolot był w dobrym stanie technicznym i spełniał wszystkie obowiązujące dyrektywy dotyczące sprawności lotniczej. Jednakże, w dniu wypadku samolot miał kilka aktywnych pozycji na liście minimum equipment list (MEL), w tym problemy związane z drzwiami kokpitu i funkcją mapy lotniska.
 
Załoga samolotu składała się z doświadczonych pilotów. Kapitan posiadał licencję ATPL i miał 15 638 godzin lotu, z czego 8 596 godzin na typie B787. Drugi pilot, posiadający licencję CPL, miał 3 403 godziny doświadczenia, w tym 1 128 godzin na B787. Oba piloci byli zatrudnieni w Air India i mieli odpowiednie uprawnienia do obsługi tego typu samolotu. Przed lotem załoga przeszła testy kontrolne, w tym testy alkoholowe, i była uznana za zdolną do wykonania lotu.

Szczegóły lotu

Lot AI171 miał wystartować z Ahmedabad do Londynu Gatwick. Samolot otrzymał zgodę na start o 08:07 UTC i osiągnął prędkość decyzyjną (V1) o 08:08:33 UTC, a prędkość obrótową (Vr) o 08:08:35 UTC. Odrywał się od pasa startowego o 08:08:39 UTC. Jednakże, tuż po oderwaniu się od pasa, oba silniki samolotu przerwały pracę. Zgodnie z danymi z lotniczego rejestrowania, oba silniki przerwały podawanie paliwa w trybie RUN i przerzuciły się do trybu CUTOFF. Pilot próbował ponownie uruchomić silniki, ale samolot już stracił wysokość.
 
W nagraniu z kokpitu jeden z pilotów pyta drugiego, dlaczego przerwał podawanie paliwa, a drugi odpowiada, że tego nie zrobił. O 08:09:05 UTC załoga ogłosiła sygnał MAYDAY, ale nie otrzymała odpowiedzi od kontroli lotów. Kontrola lotów zaobserwowała, jak samolot rozbił się poza granicami lotniska i aktywowała procedury awaryjne.

Analiza wpływu i szczątków

Samolot najpierw uderzył w drzewa i komin, zanim uderzył w budynki 0,9 mili od końca pasa startowego. Szczątki były rozrzucone na obszarze około 1000 stóp na 400 stóp. Kluczowe elementy, takie jak pionowy statek stabilizacyjny i silniki, zostały znalezione wbite w lub w pobliżu uderzonych budynków.
 
Dane z lotniczego rejestrowania potwierdziły wyłączenie silników i kolejne próby ich ponownego uruchomienia. Prędkość i wysokość samolotu były zgodne z normalnym startem, aż do awarii silników. Nagranie z kokpitu uchwyciło rozmowę pilotów na temat wyłączenia silników, wskazując na zamieszanie dotyczące tego, kto to zainicjował.

Postęp dochodzenia i wnioski

Do chwili obecnej zakończono działania na miejscu katastrofy, w tym fotografowanie i filmowanie za pomocą drona. Kluczowe elementy zostały zabezpieczone w celu dalszej analizy. Przeprowadzono badania paliwa z samolotu i źródeł dopalania, które okazały się zadowalające. Przejrzano również rekordy konserwacji.
 
Zeznania świadków i jedynego przeżywającego pasażera zostały uzyskane, aby dostarczyć dodatkowego kontekstu do wypadku. Przyczyny awarii silników są obecnie przedmiotem intensywnego badania. Analizuje się również działania załogi w odpowiedzi na awarię, w tym ogłoszenie sygnału MAYDAY i próby ponownego uruchomienia silników, aby ustalić, czy jakiekolwiek działania mogłyby zapobiec katastrofie.
 
Tragedia w Ahmedabad jest przypomnieniem o nieustannym ryzyku związanej z lotnictwem i konieczności ciągłej pracy nad bezpieczeństwem. W miarę postępu dochodzenia, oczekujemy, że zostaną ujawnione dodatkowe szczegóły, które pozwolą nam lepiej zrozumieć, co spowodowało ten tragiczny wypadek.