Nowe przepisy UE dla pasażerów linii lotniczych
Phillip Capper/Wikimedia

Nowe przepisy UE dla pasażerów linii lotniczych

  • Data publikacji: 26.11.2025, 09:43

Unia Europejska planuje gruntowną rewizję przepisów dotyczących praw pasażerów linii lotniczych. Propozycje zmian — przygotowane przez Komisję Europejską i państwa członkowskie spotkały się z krytyką europosłów. Kluczowe punkty: wyższe progi opóźnień uprawniających do odszkodowań oraz rozszerzony katalog wyjątków dla linii lotniczych. Krytycy obawiają się, że przyszłe regulacje mogą osłabić ochronę pasażerów. Decydujące negocjacje rozpoczną się wkrótce między Radą UE a Parlamentem Europejskim.

Propozycje zmian i punkt sporny

Projekt nowych przepisów przewiduje zmiany w zasadach wypłaty odszkodowań. Zgodnie z nim prawa pasażerów mają być zmienione tak, by:

  • przy lotach wewnątrz UE i trasach krótszych niż 3,5 tys. km odszkodowanie 300 euro przysługiwałoby dopiero przy opóźnieniu co najmniej 4 godzin (dziś – 3 godziny),

  • przy dłuższych trasach próg opóźnienia wzrósłby z 3 do 6 godzin, a kwota rekompensaty spadła z 600 do 500 euro.

Jednocześnie katalog okoliczności zwalniających linię z odpowiedzialności miałby zostać rozszerzony m.in. o usterki techniczne i strajki.

To właśnie te zmiany budzą największe kontrowersje. Wiele osób obawia się, że linie lotnicze UE zyskają zbyt wiele przywilejów kosztem pasażerów.

Parlament broni pasażerów

W odpowiedzi na propozycje Komisji i Rady, parlamentarzyści jednogłośnie sprzeciwili się złagodzeniu przepisów. Komisja Transportu i Turystyki PE przyjęła stanowisko, że prawa pasażerów muszą zostać utrzymane — opóźnienie 3 godziny to granica pozwalająca na odszkodowanie, a wyłączenia odpowiedzialności linii muszą być ograniczone do sytuacji ekstremalnych (katastrofy, wojna).

 

Europosłowie zaproponowali też rozszerzenie regulacji tak, by obejmowały nie tylko przewoźników z UE, ale wszystkich operatorów latających nad europejskim terytorium. Chcą też ujednoliconego formularza roszczeń i obowiązku przesłania go pasażerowi w 48 godzin po zakłóceniu lotu.

 

W ich opinii to gwarancja, że prawa pasażerów będą realne i łatwe do wyegzekwowania.

 

Przeczytaj też: Cyberatak sparaliżował lotniska w Europie

Problemy pasażerów to realne doświadczenia

Dane pokazują, że zakłócenia lotów to nie rzadkość. Latem 2024 r. aż 39 proc. pasażerów w Europie doświadczyło opóźnienia lub odwołania lotu. W Polsce odsetek ten wyniósł 34 proc. Najczęstszymi przyczynami były strajki kontroli ruchu, jednak nie brakowało też awarii technicznych i problemów logistycznych.

 

Do tego dochodzą częste skargi na usługi dodatkowe zagubienia bagażu, niedziałający fast-track, a także często naliczane dodatkowe opłaty za bagaż podręczny czy miejsca obok siebie dla dzieci. Wielu pasażerów podkreśla, że warunki lotów w tanich liniach stają się coraz bardziej niekorzystne.

Dlatego — zdaniem części organizacji konsumenckich linie lotnicze UE powinny być bardziej odpowiedzialne. Zmiany proponowane przez Komisję idą w przeciwnym kierunku.

Dlaczego to ważne dla przyszłości transportu w Europie

Ruch lotniczy w Europie rośnie — w minionym sezonie letnim wzrost wyniósł 3,3 proc. Według prognoz do 2050 roku liczba lotów w UE może wzrosnąć o ponad 50 proc. Jeśli regulacje osłabią ochronę pasażerów, rosnąca popularność podróży lotniczych może oznaczać większą liczbę rozczarowanych klientów.

W tym kontekście to, czy prawa pasażerów zostaną zachowane, ma kluczowe znaczenie. Czeka nas okres negocjacji między instytucjami UE. To one zdecydują, czy komfort i bezpieczeństwo podróżnych będą nadal priorytetem.


Unia Europejska stoi przed ważnym testem może zrewidować przepisy dotyczące praw pasażerów, ale zmiany zaproponowane przez Komisję i Radę spotkały się z oporem Parlamentu i opinii publicznej. Jeśli linie lotnicze UE zyskają większą swobodę w przypadku opóźnień i awarii, podróże samolotem mogą stać się mniej przewidywalne i bezpieczne dla pasażerów. W nadchodzących miesiącach to właśnie kwestia ochrony pasażerów stanie się jednym z gorętszych tematów w debacie o przyszłości transportu w Europie.